lördag 30 maj 2009

Imaginary Heroes


Familjen Travis är en relativt vanlig familj tills den äldsta sonen i familjen dör. Efter hans död raseras alla murar och familjen faller sakta isär.

Filmaffischen säger mycket om filmen, mammans falska leende, en försäkran om att allt är bra när det i själva verket är precis tvärtom. Filmen är självklart oerhört sorlig men känns ändå hoppfull. Under tiden som ni ser filmen kommer ni sitta frågandes över hur jag ens kan påstå att det är hoppfull. Men det var med den känslan jag lämnade vardagsrummet. Inte direkt glädje men hopp.

Om vi nu ska vara lite mer oseriösa reflekterade jag över att filmen på många sätt är en blandning av olika saker. Tim ser ut som en blandning av Leonardo Di Caprio och Jack Black. Filmen som helhet påminner om Donnie Darko med den raserade amerikanska familjen i fokus men är samtidigt på många sätt lik tillexempel Kes. Att se likheten med Donnie Darko är antagligen ganska lätt men likhet med Kes tänker ni, vad kan det vara? Det är svårt att förklara, Kes anspelar oerhört mycket på elände. Filmerna skiljer sig såklart åt otroligt mycket men jag tycker mig ändå se likheter. Ni får bilda er egen uppfattning.

Se filmen om du vill ha en tänkvärd filmupplevelse, se inte filmen om du vill se en lättsam amerikansk film, det här inte en high school film (även fast man ibland kan tro det).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar