torsdag 25 juni 2009

Goodfellas




"As far back as I can remember, I've always wanted to be a gangster."

Jag tycker det är ett klockrent sätt att starta en film. Öppningsscenen i Goodfellas är verkligen superb, den har humor, ger en försmak om hur filmen kommer vara och inte minst vill man verkligen se filmen.

Huvudpersonen i filmen heter Henry och Goodfellas handlar om hans liv. Filmen bygger på en sann historia och detta höjer verkligen filmens värde i mina ögon. Att se spektaktulära scener och veta att de nästan är sanna är nästan som att se en dokumänter (eller kanske inte). Henry kämpar för att kom in i gangster världen och när han väl gör det för att få högre status och mer pengar.

Filmen är väldigt bra men lite för lång. Jag vet att visa kommer vilja se mitt blod på väggen för att jag säger det här men... Vissa scener är rent av tråkiga, de är lång ointressant dialog. Och inte alls som i t.ex. Reservoir Dogs där det ointressanta i det hela gör scenen intressant och rolig.

Men filmen är på många sätt stilbildande, exempelvis har filmen en oerhört lång steady-cam scen som verkligen är utmärkt gjord. Man följer Henry och hans date för kvällen i flera minuter och kameran är hela tiden precis bakom dem. Det är lite svårt att förklara hela scenen utan att avslöja handlingen i filmen men ni kommer att förstå när ni ser den.

Trots att lite längre upp var en aning negativ till vissa inslag i filmen är den verkligen sevärd. Bara det faktum att Scorsese har regisserat och Robert De Niro medverkar gör den sevärd. Personligen har jag lite svårt för huvudpersonen men det tror jag inte alla kommer ha.

Goodfellas är en spännande, episk gangster film, om något av dessa ord tilltalar dig se den nu! Undvik filmen om du inte är något stort fan av Martin Scorsese eller är för trött för att lyssna på mycket dialog.

1 kommentar: